کسب و کار

چگونه کسب و کار خود را بفروشید و خروجی موفقیت آمیز داشته باشید

چگونه کسب و کار خود را بفروشید و خروجی موفقیت آمیز داشته باشید

شما این کار را انجام دادید: یک ایده گرفتید، آن را به یک تجارت پر رونق تبدیل کردید، و اکنون آماده فروش هستید. تبریک – تعداد کمی از کارآفرینان به این نقطه می رسند. اما اکنون زمان آن رسیده است که مطمئن شوید معامله مناسبی را برای با ارزش ترین دارایی خود انجام می دهید.

How to sell a business

کارآفرینان به دلایل زیادی از بازنشستگی و مشکلات سلامتی گرفته تا تعارض بین بنیانگذاران و کسالت آشکار، کسب و کار خود را بفروشند. در سال 2021، 8,647 کسب و کار فروخته شد که نسبت به سال قبل 14 درصد جهش داشت. 

صرف نظر از اینکه چرا ادامه می‌دهید، مراحل عملی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا کسب و کار شما در زمان مناسب، با قیمت مناسب و به خریدار مناسب فروخته شود. 

مراحل فروش کسب و کار

1) خودتان را آموزش دهید — مدتی را صرف تحقیق در مورد نحوه فروش کنید (الان دارید این کار را انجام می دهید!) و بفهمید که آیا نیاز به ساختن دارید یا خیر تغییراتی را انجام می دهد تا کسب و کار شما را برای این فرآیند آماده کند. اقدامات متداول شامل افزودن فرآیندهای تجاری برای مقیاس پذیر کردن کسب و کار، افزودن ویژگی هایی است که بازار جدیدی را باز می کند، یا ثبت اختراع برای قفل کردن مالکیت معنوی.

2) سازماندهی کنید — با سازماندهی حسابداری و امور مالی و پیشی گرفتن از هر چیزی که می تواند فروش را کند کند (مانند ثبت نام) دقت لازم را انجام دهید از سایر سهامداران یا دعاوی فعال یا مراحل قانونی). یک یادداشت تجاری بنویسید: تاریخچه، مرور کلی و موفقیت‌های شرکت (برنده‌هایی مانند حفظ استعداد بالا یا چرخش در میان همه‌گیری را برجسته کنید). 

همچنین قراردادهای کارمندان، مسائل مربوط به مالکیت معنوی، و الزامات مالیاتی فدرال و ایالتی را در نظر بگیرید. برای اطمینان از اینکه زمان دارید تا تمام علائم قرمز احتمالی را برطرف کنید، یک شرکت حسابداری شخص ثالث را استخدام کنید تا صورتهای مالی شما را یک یا دو سال قبل از فروش بررسی کند. 

3) یک ارزیابی اولیه کسب و کار دریافت کنید به متخصصان (مانند کارگزاران تجاری) مراجعه کنید ، مشاوران ادغام و اکتساب) برای درک اینکه شرکت شما چقدر ارزش دارد، سپس در نظر بگیرید که آیا مایل به پذیرش آن قیمت هستید یا خیر. 

4) مشخص کنید چه کسی باید خریدار شما باشد — پیدا کردن چرا وقتی به تناسب ایده آل خود فکر می کنید. به عنوان مثال: آیا خریدار پول نقد برای خرید دارد یا نیاز به تامین مالی دارد؟ آیا قبلاً شرکت هایی را خریداری کرده اند؟ چه کسی نیاز به تایید معامله در پایان خریدار دارد (در داخل: بنیانگذاران، اعضای هیئت مدیره، مدیریت؛ خارجی: سرمایه گذاران، بانک ها)؟ آیا آنها تیم شما را پس از فروش به کار خواهند داشت؟ 

5) تیم خود را جمع آوری کنید — تشکیل دادن زودهنگام یک تیم می تواند از بسیاری از تصادفات در مسیر جلوگیری کند. متخصصانی که می توانند در این فرآیند کمک کنند عبارتند از: 

  • وکیل امور مالی شرکت 
  • کارگزار تجاری 
  • مشاور M&A
  • حسابدار مالیات شخصی 
  • حسابرس شرکت 
  • بانکداران طرف فروش 

6) رفتن به بازار — برای کسب‌وکارهای کوچک، مالکان می‌توانند شرکت‌های خود را به‌صورت ناشناس در سایت‌های کارگزار تجاری فهرست کنند. برای سرمایه گذاری های بزرگتر، مالکان باید با نگاه کردن به رقبای مستقیم و شرکت ها در صنایع مرتبط، خواستگاران بالقوه را شناسایی کنند.  

7) برای بستن قرارداد را دنبال کنید — تعدادها ممکن است چند روز قبل از بسته شدن کاهش یابند. با پاسخ دادن به درخواست‌ها در عرض 24 ساعت، برنامه‌ریزی تماس‌های هفتگی با مشاوران، و تحت فشار قرار دادن مشاوران حقوقی برای انتقال سریع اسناد و مدارک، در طول مسیر همچنان در صدر آن قرار بگیرید. 

یک نکته: زمان دشمن شماست. در برابر هر گونه تلاشی که برای به جلو انداختن تاریخ بسته شدن انجام می شود مقاومت کنید. 

8) برای زندگی پس از فروش آماده شوید — کسب و کار شما کودک شماست: باید هنگام برنامه ریزی برای انتقال شرکت خود عمل کنید (این شامل چگونگی مالک جدید با کارمندان و مشتریان شما تعامل خواهد داشت). اما کارآفرینان همچنین باید به زندگی پس از خروج خود فکر کنند، از برنامه ریزی بازنشستگی و مدیریت درآمدهای فروش گرفته تا اهداف شخصی و حرفه ای آینده.

زمان فروش کسب و کار

دانستن اینکه دقیقا چه زمانی باید سرمایه گذاری خود را رها کنید می تواند ترسناک باشد، اما کارشناسان موافقند که باید در همان ابتدا تصمیم بگیرید که آیا فروش در آینده شماست یا خیر. 

«بهترین زمان برای کارآفرینان برای در نظر گرفتن فروش کسب‌وکارشان زمانی است که شرکت خود را راه‌اندازی می‌کنند»، کارگزار کسب‌وکار کتی میلتون جردن. “در نظر بگیرید که می خواهید شرکت شما چه کاری برای شما انجام دهد. آیا شرکتی ایجاد می‌کنید که می‌خواهید بفروشید یا شرکتی که یک جریان مستقل درآمد را فقط برای شما ایجاد می‌کند؟»

هنگامی که مزایا و معایب یک خروج را می سنجید، به سلامت مالی شرکت خود نیز فکر کنید. دیوید رافا، کارشناس امور مالی شرکت. “بدترین چیزی که می توانید داشته باشید این است که در قسمت شیب سال خود بفروشید.”

همراه با ملاحظات مالی، زمان مناسب برای خروج از کسب و کار یک تصمیم عمیقاً شخصی است که فقط شما می توانید آن را بگیرید. برای سیندی سامرز، بنیانگذار Sugar Fixé Pâtisserie، زمانی که کسب و کارش دیگر او را به چالش نکشید یا با سبک زندگی او تناسب نداشت، به سمت نمد حرکت کرد.

“علاقه من ایجاد کسب و کار و ایجاد تجربیات عالی برای مشتری است. زمانی که کسب و کار من تأسیس شد، بیشتر به یک اپراتور تبدیل شدم. این ژیمناستیک ذهنی را که برای الهام بخشیدن به آن نیاز داشتم به من نداد.

علاوه بر این، ماهیت کسب و کار او یافتن تعادل بین کار و زندگی را برای سامرز دشوار کرد. زمانی که این کار را شروع کردم، متاهل بودم اما بچه نداشتم. سه بچه بعد، و درگیری عاطفی بین خانواده، کارمندان و مشتریان من رخ داد. شلوغ ترین زمان ها در یک نانوایی آخر هفته و تعطیلات هستند. این به معنای از دست دادن چیزهای زیادی در خانه بود. 

برخی دیگر از تجربیات متداول زندگی که منجر به خروج می شوند عبارتند از:

  • فرسودگی شغلی
  • بیماری
  • ناهمسویی یا تضاد بنیانگذار
  • خستگی 
  • بازنشستگی 
  • تغییر اولویت های زندگی

اردن به مالکان توصیه می کند که شرکت های خود را قبل از “پنج د” بفروشند: مرگ، طلاق، بیماری، جدایی و رکود. خروج قبل از آن رویدادها می‌تواند تضمین کند که قیمت مناسبی برای خلق خود دریافت می‌کنید.

رالی ویلیامز می‌گوید: «بیشتر کارآفرینان زمانی که بنزینی در مخزن ندارند خیلی دیر بیرون می‌روند، و نرخ رشد کسب‌وکار بخش بزرگی از ارزشی است که در پایان به دست می‌آورید.» ، که کسب و کار اتاق فرار خود را به قیمت 26 میلیون دلار فروخت. “پایان دادن با نت بالا کاری است که کارآفرینان طرفدار خروج در مقابل آماتورها انجام می دهند.”

چه مقدار می توان کسب و کار خود را به ازای

بفروشید

دلا کرکمن، CPA و سرمایه‌گذار تجاری ، از یک محاسبه ساده برای شروع کار کارآفرینان استفاده می کند: “یک فرمول سریع و آسان این است که میانگین وزنی پنج ساله EBITDA را تعیین کنید و آن را در محدوده مضرب هایی که برای نوع کسب و کار شما مناسب است ضرب کنید.” کرکمن می گوید که او اغلب از مضرب بین سه تا پنج استفاده می کند. 

جلسه با کارشناسان برای ارزیابی حرفه ای کسب و کار خود دقیق ترین راه برای یافتن عدد مناسب است. بنابراین، در اوایل فرآیند فروش، با جمع آوری تیمی از مشاوران شروع کنید و متخصصانی را پیدا کنید که با صنعت شما همکاری نزدیک داشته باشند. هرچه تجربه آنها بیشتر باشد، بیشتر می توانند فروش شما را به درستی هدایت کنند. 

کارشناسان شخص ثالث همچنین می توانند اطمینان حاصل کنند که کسب و کار آماده فروش است. جردن می‌گوید: «بسیاری از صاحبان کسب‌وکار متوجه نمی‌شوند که شرکتشان قابل معامله نیست و به‌درستی بسته‌بندی نشده است تا به بازار عرضه شود. “به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت سوال بپرسیم و آموزش ببینیم.” 

یک مانع معمولی که جردن می بیند، کسب و کارهای انفرادی است. برای کسانی که از هر کلاهی در شرکت خود استفاده می کنند، خریداران احساس می کنند که اساساً به جای یک شرکت، یک شغل می خرند. یکی دیگر از دلایل یک معامله دشوار می تواند این باشد که یک تجارت در هر نوع رسیدگی قانونی درگیر باشد. 

برای جذاب‌تر کردن کسب‌وکار برای خریداران، جردن پیشنهاد می‌کند که عملیات خود را شخصی‌تر کنید.

«صاحبان کسب‌وکار یک کسب‌وکار و سیستمی را به روشی ایجاد می‌کنند که آنها اداره کنند و بر اساس نقاط قوت آنها ساخته شده است. جردن می گوید و شخصیت، زیرا آنها شبانه روز بسیار سخت کار می کنند. “وقتی نوبت به فروش می رسد، ویژگی های عجیب و غریب آنها ویژگی های صاحب جدید نیست.”

او پیشنهاد می‌کند که مالکان کتابچه‌های راهنما، روش‌های عملیاتی استاندارد (SOP) و اتوماسیون‌ها را در صورت امکان ایجاد کنند. 

او می‌گوید: «درست مانند زمانی که شخصی یک ماشین جدید می‌خرد و شما مجموعه کلیدها و دفترچه راهنمای مالک را به او می‌دهید. «اگر شرکتی دارید که می‌توانید دفترچه راهنمای مالک را به آن تحویل دهید، چیزی دارید که می‌توانید معامله کنید.»

هنگامی که معامله مناسب را انجام دادید، تا انتها در این فرآیند فعال بمانید. 

ویلیامز می‌گوید: «به‌عنوان یک مؤسس، بسیاری از دارایی خالص شما در این معامله گره خورده است. “برون سپاری آن فرآیند و درگیر نشدن، یا انتظار اینکه یک وکیل یا کارگزار به همان میزانی که شما باید درگیر جزئیات باشد، عاقلانه نیست.”

کجا کسب و کار خود را بفروشید

اگر می‌پرسید جایی که کسب و کار خود را بفروشید، مکان مناسب به اندازه آن بستگی دارد. برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک تحت مالکیت انفرادی، مالکان می‌توانند شرکت‌های خود را به‌صورت ناشناس در سایت‌های کارگزار کسب‌وکار فهرست کنند مانند BizBuySell).

سایت های تجاری مختلف زیادی وجود دارد. برخی شهرها یا ایالت های خاصی را هدف قرار می دهند، زیرا خریداران اغلب می خواهند مشاغل محلی را به دست آورند. کارشناسان توصیه می‌کنند با استفاده از یک جستجوی ساده در گوگل که شامل موقعیت مکانی شما می‌شود، بهترین سایت را برای فهرست کردن جستجو کنید. 

برای شرکت‌های بزرگ‌تر، رافا می‌گوید که کارآفرینان می‌توانند فرآیند فروش را مستقیماً از طریق یک بانکدار طرف فروش به‌جای فهرست کردن در وب‌سایت کارگزار کسب‌وکار هدایت کنند. 

او توضیح می‌دهد: «در آن شرایط، شما باید روش‌های مختلفی را انجام دهید. “لیستی از 100 خریدار بالقوه تهیه کنید و با 10 تا 30 خریدار ایده آل اول شروع کنید و آن لیست را پایین بیاورید.”

رافا توصیه می‌کند فهرست خود را با گنجاندن شرکت‌هایی با اندازه 5 تا 10 برابر خود در فضای کسب‌وکار خود (اغلب رقبا)، شرکت‌هایی در فضای نزدیک به هم، شرکت‌هایی در یک صنعت مشابه که با مشکل مواجه هستند و به یک مزیت جدید نیاز دارند، جمع‌آوری کنید. شرکت هایی که می خواهند وارد بازار جغرافیایی شما شوند.

او اشاره می‌کند که هنگام تماس با خریداران بالقوه، احتمالاً فقط نیمی از آنها با شما تعامل خواهند داشت و آنها باید قبل از افشای اطلاعات مالی بیشتر و جزئیات کسب‌وکار خود، NDA را امضا کنند. 

از طرف دیگر، می‌توانید با شرکت‌هایی شروع کنید که پایین‌تر از فهرست هستند تا انگشتان پای خود را فرو ببرید، سؤالات معمولی پرسیده‌شده را درک کنید، و زمانی که احساس آمادگی بیشتری کردید، به خریداران ایده‌آل خود برگردید.

وقتی ویلیامز فرآیند یافتن خریدار را آغاز کرد، ابتدا به رقبای مستقیم نزدیک شد، تاکتیکی که به گفته او در سراسر صنایع مفید است. 

او می‌گوید: «افراد در همان صنعت یا در مجاورت آن صنعت، آسان‌ترین افراد برای انجام معامله هستند، زیرا می‌دانند به چه چیزی نگاه می‌کنند.

همچنین برای صاحبان مشاغل معمول است که از شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید سؤال کنند. حتی اگر فروش در برنامه های فوری شما نیست، فرصت ها را نادیده نگیرید، که ممکن است زمینه را برای یک معامله در آینده فراهم کند. 

زندگی پس از خروج

لزومی ندارد که فروش پایان کار شما باشد – آرزوها برای آینده در واقع می توانند در شرایط فروش گنجانده شوند. 

کرکمن می گوید: «گزینه ها بی پایان هستند. “هر چیزی که آنها می توانند رویاپردازی کنند و در مورد معامله مذاکره کنند، می توانند داشته باشند.”

کرکمن می‌گوید این شامل گزینه‌هایی مانند:

می‌شود

  • سالیانه در ابد: سهم سود برای عمر کسب و کار
  • حفظ مالکیت یک ساختمان آجری و ملات برای ایجاد جریان اجاره در آینده
  • دریافت سهم درآمد برای هر مشتری جدیدی که به شرکت وارد می‌شود 
  • فروش کسب و کارتان به صورت اقساط جزئی برای تقسیم پرداخت ها (که می تواند به کسر مالیات کمک کند) 
  • ماندن به عنوان کارمند (اغلب به آن acqua-hire گفته می شود) 
  • به عنوان مشاور در کسب و کار بمانید 

هر چیزی که انتخاب می‌کنید، حتماً برای فرآیند تصمیم‌گیری زمان بگذارید. اگر تمیز کردن حرکت درست به نظر برسد، احتمالاً همینطور است. اگر کاملاً آماده خداحافظی نیستید، این نیز اشکالی ندارد. 

به‌علاوه، خروج شما ممکن است اولین مورد از بسیاری باشد و می‌توانید از این تجربه برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاری‌های آینده خود استفاده کنید.

ویلیامز در مورد راه اندازی کسب و کاری که صرفاً سود محور است، می گوید: «بیشتر کارآفرینان پس از خروج از چیزی متوجه می شوند که اهداف تقریباً آنقدر که فکر می کردند، وسیله را توجیه نمی کنند. 

ویلیامز می‌گوید: «آنها در واقع به سمت کاری که می‌خواستند انجام دهند، می‌ترسیدند، اما می‌ترسیدند که پول کافی در آن وجود نداشته باشد. و آنها تمایل دارند در کاری که واقعاً از انجام آن لذت می‌برند بیشتر از اولین خروجشان پول دربیاورند.» 

Subscribe to The Hustle Newsletter
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ 

rel=”_blaopednkener”> /p>

Love

Meh

Hate

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا